عسگرپور: کپی رایت و پلتفرمهای خارجی چالشهای اصلی جشنواره جهانی فیلم فجرند
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۶۵۴۴۹
محمدمهدی عسگرپور دبیر سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور در بحثی با موضوع جشنواره جهانی فجر در فضای مجازی، نکاتی را درباره برگزاری این رویداد در سال جاری بیان کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، عسگرپور در ابتدای سخنان خود گفت: از آنجا که جشنواره در سال گذشته برگزار نشد، بخشی از کارهایی که در سال گذشته انجام شده بود، موکول به امسال شد و بخشی از کارها هم بهعنوان فعالیت جدید آغاز شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برگزاری مجازی یا فیزیکی جشنواره؛ چالشی که مدیران پشت سر گذاشتند
محمدمهدی عسگرپور در ادامه سخنان خود درباره تفکیک جشنواره ملی و جهانی فجر و تیمی که درگیر برگزاری این رویداد هستند، گفت: تیم برگزارکننده جشنواره جهانی فجر که از سال 93 از پیکره جشنواره فجر ملی جدا شده است، همان دوستانیاند که سالها در بنیاد سینمایی فارابی مشغول بودهاند و بهصورت سنتی در جریان جشنوارههای معتبر و نیمهمعتبر جهانی بوده و هستند.
این کارگردان و مدیر سینمایی درباره وضعیتی که جشنواره در سال گذشته داشت، گفت: وقتی برگزاری جشنواره جهانی فجر در سال گذشته منتفی شد، همان زمان، بنده و سایر دوستان مصاحبههایی داشتیم و مختصات احتمالی برگزاری را اعلام کردیم و گفتیم مثلاً اگر جشنواره به نیمه دوم سال موکول شود چه تمهیداتی در نظر خواهیم گرفت. آن زمان هنوز جشنوارههای جهانی برگزار نشده بودند و تجربهای وجود نداشت که بخواهیم به آن استناد کنیم. وقتی کرونا آمد جشنواره برلین برگزار شده بود. جشنواره کن هم که نتوانست برگزار شود و تنها بخش بازار آن بهشکل مجازی برگزار شد. این اتفاق هم همان ایدهای بود که ما پیشتر از برگزاری جشنواره کن آن را اعلام کرده بودیم. نه اینکه این ایده کشف ما بود، بلکه راه دیگری وجود نداشت. هر رویداد دیگری با حضور تعداد زیادی مهمان، صورت دیگری نمیتوانست در آن مقطع داشته باشد. فقط مهم این بود که از چه پلتفرمهایی میتوان استفاده کرد و این مسئله هم تنها برای ما نبود و همه رویدادهای جهانی با آن مواجه بودند.
نگاهی به «یهودا و مسیح سیاه»| سانسور قاتلین حقیقی از صحنه جرماو ادامه داد: تقریباً تمام رویدادهای سینمایی که از شروع کرونا تا امروز برگزار شدهاند، نشدهاند یا نیمه برگزار شدهاند را رصد کردهایم. تعدادی برگزاری دوگانه داشتند آخرین نمونه جشنواره برلین بود که بهصورت مجازی روی سایت خودشان برگزار شد. استفاده از پلتفرمهای خارجی و بحث کپیرایت دو چالش اصلی ما برای برگزاری مجازی جشنواره هستند.تهران میزبان مهمانان فجر میشود؟
عسگرپور درباره برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در وضعیت کرونایی توضیح داد: پلن اول ما این است که بخش بازار را به صورت مجازی و با استفاده از یک پلتفرم معتبر جهانی برگزار کنیم و بخش اکران فیلمها بهصورت فیزیکی و با تعدادی مهمان که هنوز آمارش قطعی نیست، برگزار شود. اینکه چه تعداد مهمان میتوانیم داشته باشیم هنوز مشخص نیست و با پیگیری و هماهنگی با ستاد کرونا این آمار مشخص میشود. آن هم بسته به شرایطی که زمان زیادی هم برای تعیین آن نداریم، مثلاً اگر بهصورت قطعی مشخص شود پایان اردیبهشت فضا برای آمدن مهمان بینالمللی مساعد است، شاید ما دیگر امکان دعوت از مهمانان را به دلیل زمان کم، نداشته باشیم.
او با اشاره به ضربهای که تغییر مدیران به عرصههای مختلف وارد میکند: واقعیت این است که یکی از موارد تأسفبرانگیز در حوزه مدیریت در کشور نه فقط درباره جشنواره فجر که در همه حوزه نبود ثبات مدیران است. در خیلی از کشورها این پدیده پذیرفته نیست که وقتی مدیر ارشد یک دولت تغییر میکند، تا آبدارچیها در آن کشور تغییر میکنند. اگر یک رئیس جمهور عوض شود، همه تیمش بهصورت اتوبوسی جابهجا میشوند.
از بحران اطلاعات درباره فیلمها تا نظارتهای چندگانه بر سینما
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به موفقیتهایی که آثار حاضر در بازار فیلم جشنواره به دست آوردهاند، گفت: جشنواره جهانی فجر در سالهای برگزاری سکوی خوبی برای معرفی فیلمهای ایرانی به پخشکنندهها و رویدادهای خارجی بوده است. ما با بحران اطلاعات و آمار در کشور مواجهیم و امروز اطلاعات و آمار دقیقی از تعداد فیلمها و مبلغ معامله فیلمها با پخشکنندههای خارجی نداریم. این ضعف فرهنگی ما است که دنبال مخفی کردن آمار در هر سطحی هستیم. به همین دلیل غالباً با آمار واقعی مواجه نیستیم. در حوزه سینما اندکی داستان پیچیدهتر هم هست.
او با اشاره به ممیزی برخی فیلمها و آسیبهایی که گاهی از این ممیزیها متوجه فیلمها میشود، گفت: نهادهایی که مشغول مراقبت از سینما هستند، تعدادشان کم نیست. بسیاری از اوقات برخی از نهادها برششان حتی بیش از سازمان سینمایی است. این معضل کشور ما است که فرهنگ در اولویت عملیاتی هیچکدام از دولتهای پس از جنگ نبوده، اما همواره مراقبت از آن مهم بوده است! چرا که برد بالایی دارد. تمام سیاستمداران ما اگر همه انرژیشان را بگذارند، امکان ندارد موضعشان برد بالای موضع یک فیلمساز موفق ایرانی در یک تریبون جهانی را پیدا کند. از این جهت احساس میکنند باید از سینما مراقبت شود و این مراقبت تبدیل به نظارتهای پیدرپی شده است.
نقش پررنگ فیلم اولیها در سینما
او در ادامه درباره نقش پررنگی که سازندگان فیلمهای اول و فیلمهای تجربی در سینمای ایران دارند، گفت: بهعنوان کسی که در کشورهای دیگر به بهانه رویدادهای سینمایی و یا غیر سینمایی حضور داشتهام، در گفتوگو با سینماگران خارج از کشور من این جمله را زیاد شنیدهام که میگویند ایران بهشت فیلمسازان اول و جوان است. ما مشکلاتی داریم اما اگر در سال 100 فیلم ساخته شود، 35 تا 40 تا از این فیلمها کار فیلمسازان اول است. این شرایطی است که سالهاست در کشور شاهد آن هستیم. تعداد فیلمهای کوتاه و تجربی که بسیار بیشتر است. 30 سال پیش در یک مصاحبه مطبوعاتی حضور داشتم. خیلی از فیلمسازان معتبر امروز، آن زمان فیلم کوتاه میساختند.
در آن نشست اعلام کردیم که 60 فیلم کوتاه در سال میسازیم که برای خارجیها این آمار قابل باور نبود. امروز هم شرایط همین است و تعداد فیلمهای کوتاه و تجربی در کشور ما بسیار بالا است. من میفهمم که برای برخی افراد ذهنیت خودی و غیرخودی شکل بگیرد، بهترین رویکرد در این شرایط برخورد آماری با وضعیت است. ذهنمان به دلیل شرایط اجتماعی گاهی تیره و تار میشود. همین 10 سال گذشته فیلمهای موفق را فهرست کنیم، بعد ببینیم آیا میتوان گفت همه از یک گروه بودهاند. واقعاً به این سادگی نمیتوان همه چیز را دستهبندی کرد.
جشنواره فجر و نامگذاری آن
زمانی که آقای میرکریمی عهدهدار مسئولیت جشنواره جهانی فجر شدند، بحث تغییر نام «فجر» مطرح شد چرا که زمان برگزاری این رویداد هم در دهه فجر نیست. سعیهایی شده بود اما آنها که با ظاهر دلسوزانه میخواهد مدام مراقب سینما باشد، فضایی را بهوجود آوردند. گروهی که هم نسبت به برگزاری جشنواره، هم نسبت به تعطیلی آن در بولتنهای خود خبرسازی میکنند. آن زمان این گروه شرایطی را بهوجود آوردند که گویی این رویداد قرار است یاد جشنواره تهران قبل از انقلاب را زنده کند. امروز هم طرح مجدد این موضوع میتواند همان فضاسازی را به همراه داشته باشد، در حالی که بسیاری از رویدادهای معتبر جهانی با نام شهرهای برگزاری شناخته میشوند، اما ما همچنان در مقطع حساس کنونی هستیم!
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: جشنواره جهانی فیلم فجر فیلم فیلم بین الملل سینما جشنواره جهانی فیلم فجر فیلم فیلم بین الملل سینما جشنواره جهانی فیلم فجر جشنواره جهانی فجر برگزاری جشنواره سال گذشته برگزار شد آن زمان فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۵۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مناظره داغ روی کین و ایان رایت؛ آیا برونو فرناندز کاپیتان مناسبی برای منچستریونایتد است؟
از دید روی کین، برونو فرناندز هیچ چیزی در دوران حرفهایش نبرده در حالی که ایان رایت اعتقاد دارد که کاپیتان شیاطین سرخ یک برنده واقعی است.
طرفداری | مناظره داغی بین دو اسطوره فوتبال لیگ برتر انگلیس، روی کین و ایان رایت، در مورد برونو فرناندز، کاپیتان منچستریونایتد شکل گرفته است.
به گزارش دیلی میل، برونو فرناندز از زمان پیوستن به منچستریونایتد در سال 2020، یکی از ستارههای این تیم بوده است. او با 143 گل و پاس گل در 229 بازی، به عنوان یکی از بهترین بازیکنان یونایتد شناخته میشود. با این حال، او برخی از اسطورههای شیاطین سرخ همچون روی کین همواره انتقاداتی به سبک بازی و رهبری او در زمین داشتهاند.
رهبری برونو فرناندر در منچستریونایتدفرناندز که تابستان گذشته بازوبند کاپیتانی را بر بازو بست، به خاطر حرکات و اظهارات تند خود در قبال همتیمیها در زمین بازی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. این موضوع به بحثی داغ در مورد شایستگی او برای حفظ کاپیتانی و نقش او به عنوان رهبر رختکن یونایتد تبدیل شده است.
دفاع جانانه ایان رایت از برونو فرناندز:ایان رایت، اسطوره آرسنال، از فرناندز حمایت میکند و او را "یک برنده واقعی" میداند که از عملکرد ضعیف و ناهماهنگی همتیمیهایش به شدت آزرده خاطر است. رایت با اشاره به دو گل فرناندز در پیروزی 4-2 مقابل شفیلد یونایتد، گفت:
من فکر میکنم برونو یک برنده است. او ناامید است. هر چه که ما بگوییم، او ایراداتی دارد، مثل تکان دادن دستهایش، اما او از آن دسته بازیکنانی است که تلاش میکند (اوضاع را تغییر دهد).
اختلافنظر روی کین:با این حال، روی کین، ستاره سابق منچستریونایتد، با رایت مخالف است و میگوید:
او در دوران حرفهای خود هیچ چیزی را نبرده است. او 29 سال سن دارد. در دوران حرفهای خود چه چیزی برنده شده است؟
اسطوره آرسنال در جواب روی کین میگوید:
(من میدانم) او چیزی برنده نشده است. اما صرفنظر از اینکه او میخواهد یک برنده باشد، استانداردهای برونو بالاست. اگر برونو را از منچستریونایتد بیرون بیاوریم، در مورد بازیکنانی صحبت میکنیم که پیشرفت نکردهاند. اگر او کارش را انجام ندهد، یونایتد در جایی که الان هست، نیست.
رایت همچنین اذعان کرد که رفتارهای داخل زمین فرناندز ایدهآل نیست، اما اصرار داشت که آنها بیش از حد توجیهپذیر هستند. او اضافه کرد:
برونو ناامید است، او احتمالاً هر روز در تمرین میبیند که بقیه به سطحی که او به دنبال آن است نمیرسند و این ناامیدی در بازیهای رسمی هم خودش را نشان میدهد. با این حال، او در لحظات حساس بازیها ناجی منچستریونایتد میشود و اگر یونایتد در بازیها امتیاز کسب کند، به احتمال زیاد به لطف تلاشهای او خواهد بود. همتیمیهای فرناندز باید عملکرد خود را ارتقا دهند، چرا که او حق دارد از آنها ناراضی باشد.
روی کین اما کوتاه نمیآید:روی کین با اذعان به اینکه از کیفیتهای فرناندز قدردانی میکند، اما به طور کلی تأثیر او بر تیم تنهاخ را زیر سوال برد.
من فکر میکنم او پسر با استعدادی است. اما آیا به بقیه کمک میکند و سطح بازی دیگران را بهتر میکند؟ پاسخ 100 درصد منفی است. او دوست دارد آنها را سرزنش کند که اشکالی ندارد، اما در عین حال باید آنها را نیز به سمت جلو هدایت کند. تصور کنید در رختکن یونایتد چه وضعیتی حاکم است.
بازیکنان با خود میگویند: مطمئن نیستیم که فرناندز کاپیتان مناسبی است. او در زمان پیروزیها خوب است، اما ما همیشه پیروز نمیشویم. چگونه میتوانیم این انگیزه و روحیه را در بازیهای بزرگ حفظ کنیم؟ این همان چیزی است که من به دنبال آن هستم. ما در مورد بازیکنان بااستعداد صحبت میکنیم، اما گاهی اوقات در بازیهای بزرگ، به شخصیتی نیاز است که تیم را در لحظات حساس هدایت کند و به پیروزی برساند.
بخشهای پایانی مناظره کین و رایتبا این حال، رایت همچنان بر موضع خود پافشاری میکند و به بحث خود با کین ادامه داد و گفت:
برونو این قابلیت و شخصیت برای رهبری را دارد. کجاست آن شواهدی که میگویی؟ کجاست؟ شیوه بازی او و کاری که برونو در زمین انجام میدهد، باعث نجات یونایتد میشود.
صحبتهای ایان رایت اما درنهایت باعث ناراحتی روی کین میشود. کین با لحنی تند میگوید:
باشگاه را نجات میدهد؟ هه! چی میگی، او در تمام دوران حرفهایش هیچ چیزی برنده نشده است. هیچی! به کارنامهاش نگاه کن. اگر او یکی از بهترین بازیکنان مد نظرت است، پس یک جای کار ایراد دارد!
ایان رایت با لحنی آرام و متفکر میگوید:
هیچ چیز؟ صبر کن، او جام حذفی را برده است، لیگ اروپا را هم برده است. گلهای زیادی هم زده و پاس گلهای زیادی داده است. او با الگو بودن در زمین رهبری میکند. همیشه با تمام توان بازی میکند و هرگز تسلیم نمیشود. به نظر من با توجه به تمام چیزهایی که او برای باشگاه انجام داده، انتقاد از او کاملاً ناعادلانه است.
کین از کلمه الگو با خندهای تمسخرآمیز میگوید:
الگو بودن؟ ها! فوتبال فقط الگو بودن نیست. چیزهای خیلی مهمتر دیگری هم در این بازی وجود دارد.
از دست ندهید ????????????????????????
درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش میماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!