مسئول کپیرایت اکران فیلمهای خارجی کیست؟ / افزایش سهمیه با تقاضا
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۴۷۱۵۱
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی بیان کرد انجمن سینماداران در صورت تمایل میتوانند برای افزایش سانس اکران فیلمهای خارجی درخواست بدهند.
به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی درباره شرایط اکران در سینمای ایران اظهار داشت: سیاست سازمان سینمایی و اداره کل، حمایت از اکران فیلمهای ایرانی و سینمای ایران است، طبیعتاً سازمان سینمایی مسئولیت اکران را سالها است به شورای صنفی نمایش واگذار کرده است که متشکل از نمایندگان صنوف سینمایی است و تصمیم گیرندههای اصلی برای چگونگی اکران فیلمهای ایرانی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: طی مدت گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و با توجه به اینکه بسیاری از تهیه کنندگان ایرانی به دلیل آنکه نگران فروش فیلمهای خود بوده و تمایلی به اکران فیلمها در شرایط فعلی نداشتند، شورای صنفی نمایش با توجه به یکی از مواد آئین نامه اکران، نمایش فیلمهای خارجی را در نظر گرفت. ماده ۵۵ تا ۶۰ در نظام نامه اکران در سال ۱۴۰۰ نیز برای پیشبینی چگونگی اکران فیلمهای خارجی در نظر گرفته شده است.
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی تاکید کرد: در همین راستا، شورای صنفی به دفاتر پخش سینمایی اجازه داده است تا به صورت محدود اکران فیلمهای خارجی را چارچوب ضوابط اکران، نمایش دهند. دفاتر پخش به دلیل علاقه سینماهای چند سالنه به اکران فیلمهای خارجی، مجوز نمایش فیلمهای خارجی را دریافت کرده و به صورت محدود این آثار را در کنار فیلمهای ایرانی نمایش میدهند. خوشبختانه اکران فیلمهای خارجی در سینماهای کشور بسیار موفقیتآمیز بود و توانست چراغ سینمای ایران را در زمان کمبود فیلم ایرانی، روشن نگه دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط فعلی، قوانین اکران فیلمهای خارجی در سینماها تغییر کرده یا خیر، توضیح داد: مانند روال گذشته، سینماهای چند سالنه امکان اکران فیلمهای خارجی را دارند، البته در نظام نامه اکران ۱۴۰۰، بندی پیش بینی شده است که در شرایط خاص مانند شرایط فعلی که امکان اکران فیلمهای جدید ایرانی وجود ندارد، به شورای صنفی نمایش این اجازه داده شود تا مجوز اکران فیلمهای خارجی را به سینماهای تک یا دو سالنه نیز داده شود.
این مدیر سینمایی درباره نظارت بر اکران فیلمهای خارجی و امکان اعتراض صاحبان فیلمهای ایرانی بیان کرد: سیستم سامانه «سمفا» این امکان را برای سینمای ایران فراهم کرده است تا به صورت شفاف نظارت لازم برای اکران و چگونگی نمایش فیلمها را داشته باشیم. تا امروز خوشبختانه نحوه اکران فیلمهای ایرانی آنقدر خوب بوده است که موردی برای اعتراض به اکران فیلمهای خارجی وجود نداشته است و فیلمهای خارجی در کنار فیلمهای ایرانی و نه در مقابل این فیلمها بودند و توانستند خدمتی به سینمای ایران کنند.
وی در جواب این سوال که با توجه به اینکه حق کپی رایت فیلمهای نمایش داده شده به کمپانیهای خارجی پرداخت نمیشود، آیا این مساله میتواند مشکلات قانونی را به همراه داشته باشد یا خیر، توضیح داد: تأیید محتوای فیلمهای خارجی توسط سازمان سینمایی و بر اساس چارچوب تعریف شده انجام میشود. اما مسئولیت کپی رایت برعهده درخواست کننده و یا دفتر پخشی است که فیلم را اکران میکند، در چنین شرایطی اگر مشکلی از سوی شرکتهای خارجی صاحب فیلمها پیش آید، شرکت پخش مورد نظر مسئول پاسخگویی به این مساله است.
وی بیان کرد: تمام دفاتر پخش فیلم که مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند، میتوانند فیلم خارجی اکران کنند. البته در نظام نامه اکران پیش بینی شده است که دفاتر پخش فعالی که در دو سال گذشته در حوزه اکران فیلم ایرانی اقدام کردهاند، میتوانند در این زمینه ورود پیدا کنند که بر همین اساس شرکتهای پخش «فیلمیران»، «حوزه هنری» و «فیلمسازان مولو» متقاضی اکران فیلمهای خارجی هستند.
فرجی همچنین در پاسخ به این پرسش که در صورت تمایل سینماداران به افزایش سانس نمایش فیلمهای خارجی چنین درخواستی از سوی سازمان تأیید میشود یا خیر گفت: اگر انجمن سینماداران نسبت افزایش اکران فیلمهای خارجی متقاضی باشند، این پیشنهاد بررسی و نتیجه نهایی اعلام میشود.
منبع: مهر
انتهای خبر/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: کپی رایت اکران فیلم های خارجی فیلم های خارجی فیلم های ایرانی سازمان سینمایی اکران فیلم ها نمایش فیلم ها سینمای ایران شورای صنفی نامه اکران دفاتر پخش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۷۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست
فیلم مست عشق در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
مست عشق در شرایطی به این رکوردشکنی دست یافته که این رکورد طی یک دهه اخیر، در اختیار فیلم ساعت ۵ عصر مهران مدیری بوده است. ساعت ۵ عصر تا ساعت ۲۳:۵۹ دقیقه جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶، ۴۲ هزار مخاطب داشت و از آنجایی که این فیلم تا ساعت ۴ بامداد روز شنبه، اکران فوقالعاده داشت، توانست سرجمع ۵۸ هزار مخاطب داشته باشد.
مست عشق در شرایطی این عنوان را در میان آثار یک دهه اخیر از آن خود کرده که احتمالا توانسته رکورد نمایش روز نخست سینمای پس از انقلاب را نیز بشکند که این ادعا با توجه به در دسترس نبودن آمار دقیق تعداد مخاطبان روز نخست فیلمهای دهههای ۶۰ تا ابتدای ۹۰، نمیتواند چندان دقیق باشد.
طی یک دهه اخیر، علاوه بر ساعت ۵ عصر، چند فیلم دیگر نیز بودهاند که آمار خوبی از خود به جای گذاشتهاند: فروشنده در روز نخست اکران خود، ۲۵ هزار مخاطب داشت. نهنگ عنبر ۲، ۲۱ هزار مخاطب، ما همه با هم هستیم ۲۹ هزار مخاطب، هزارپا ۲۷ هزار مخاطب، مطرب ۳۵ هزار مخاطب و گشت ۲ نیز ۳۵ هزار مخاطب داشته است.
دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸ هزار و ۳۱ هزار مخاطب را به سینما کشاندند.
استقبال ۵۱ هزار نفری مخاطبان در روز نخست نمایش این فیلم در شرایطی رقم خورد که تمساح خونی به عنوان پرفروشترین فیلم امسال سینماهای کشور، طی روز گذشته، ۲۰ هزار مخاطب داشت و سال گربه نیز به عنوان دومین فیلم پرفروش امسال، نتوانست بیش از ۱۷ هزار مخاطب جذب کند.
این میزان استقبال سبب شد تا سینماها برای روز گذشته، میزبان ۱۱۰ هزار مخاطب با ۷ میلیارد تومان فروش باشند که یک آمار قابلقبول برای گیشه چهارشنبه به حساب میآید.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر